Je potěšující, kolik maminek se začíná aktivně zajímat o správný vývoj dětského chodidla, co nožkám prospívá, jak předcházet problémům nebo na co se zaměřit při výběru vhodné obuvi. Uvědomují si, že zdravá chodidla jsou důležitá z hlediska funkce celého pohybového aparátu a se správnou péčí je nutné začít již v raném dětství.
Informací na téma zdravé nohy je nesčetně mnoho a v poslední době se názory odborníků nemálo liší. Mne zaujala zkušenost a terapie vyhledávaného dětského fyzioterapeuta Martina Valy, který má, z mého pohledu, doslova „zdravý“ názor na vývoj dětské nohy.
Pane Vala, do kolika let je možné ovlivnit vývoj klenby?
S vývojem nohy u dětí se snažím pracovat vždy bez ohledu na věk. Často se jedná o souvislost s celkovou koordinací a funkcí pohybového aparátu. Ve své dlouholeté praxi uplatňuji terapii nohy a celého těla výběrem z více různých technik, ale především zakládám na vývojové rehabilitaci Vojtovou metodou *). V každém případě je třeba pravidelná odborně vedená terapie s úpravou rehabilitačního programu aktuálně dle dané fáze vývoje nohy, stoje a postury.
Kdy bychom svému dítku měli pořídit první botičky a jak správně vybírat?
„První botičky“ by v dnešní době už neměly evokovat léty zažitou představu roztomilých drobných kožených šněrovacích polobotek s vyšším zpevněním kotníčku, tak jako tomu poslední desetiletí bylo. Když pominu moderní trendy, které se nemusí vždy zakládat na správném ovlivnění vývoje nohy, tak řadou výzkumů a pozorování dochází
k opodstatněným změnám názorů na správnou, chcete-li vhodnou, dětskou obuv.
Jsou to hlavně prarodiče – babičky, které se těší, až svému vnoučeti pořídí „první botičky“ nebo také maminky dětí, které si všimly, že se dítě začíná několik měsíců po porodu stavět na nohy a v dnešní době několika táborů „jak dítě správně obouvat“ si úplně neví rady. Důležité je vědět, co od obuvi v danou chvíli očekáváte a v jaké fázi vývoje stoje či chůze se dítě nachází.
Jak se tedy jednoduše orientovat v jednotlivých fázích vývoje v souvislosti s výběrem dětských bot?
V první fázi se dítě samo nepostaví, není schopné chůze bez opory, preferuje lezení po čtyřech – zde zbytečně dítko nepostavujeme, obuv neřešíme, zaměříme se spíše na ochranu nožičky před chladem.
V další fázi se dítě staví u překážky, přidržuje se okolních věcí – nábytku, obchází. Nadále tráví většinu času na čtyřech a pevnější obuv by mu překážela. Spokojíme se s návleky, protiskluzové ponožky, capáčky. Klademe důraz na volnost chodidla, volnost ohybu i pohybu, aby měla noha dostatečný prostor při vývoji
První chůze je období i pár měsíců, kdy je chůze samostatná, ale obezřetná, nejistá, opatrná. Zde je vhodné opatřit botičky, které splňují požadavky pro první chůzi a je prospěšná chůze naboso. V opačném případě volíme capáčky nebo jiné pohodlné neomezující obutí.
Čeho bychom si měli všímat při výběru vhodné obuvi?
Nejprve musíme vědět, jak zdatný chodec naše dítě je. Pokud chodí samostatně teprve chvíli, volíme obuv pro „první chůzi“. Taková bota by měla zajistit dítěti po obutí nadále pocit prostředí a podmínek v jakých se dosud učilo chodit. V prvé řadě respektující tvar chodidla, měla by být lehká a měkká v ohybu. I v pozdějších letech při výběru vždy na první místo stavíme takové boty, které svým tvarem odpovídají tvaru chodidla našeho dítěte. Nikdy ne užší nebo příliš širokou, nikdy nesmíme dopustit deformaci palce botou „do špice“. Měkká bota v ohybu, rovná podrážka a nízká váha je při výběru samozřejmostí.
Jaký je Váš názor na nošení botiček po sourozencích nebo z druhé ruky?
Nové boty, jsou vždy nové boty. Rozumím, jakým směrem míříte a nejste vůbec první ani poslední matka, která řeší finanční politiku výrobců dětské obuvi. Jinými slovy, bylo by skvělé, kdyby mohly děti botičky dědit. A můžou. Při dědění obuvi po starším sourozenci, je velmi pravděpodobné, že je stavba nohy obou dětí podobná. To je jedno z hlavních kritérií, které mohou kvalitu boty ovlivnit. Dáte-li dítěti botu, v jejíž stélce je vyšlapána noha jiná, s jinou architektonikou a stavbou, předkládáte mu tím onen cizí rukopis a zdravý vývoj jeho nožičky tím můžete negativně ovlivnit. Je tedy dobré znát a porovnat nožičku dítěte, které botu nosilo (což může platit i u bot od kamarádek, známých,..) nebo zakoupit
z druhé ruky jen takovou obuv, na které se amortizace předchozím nošením neprojevila (menší děti). Na druhou stranu boty s tenkou podešví si neuchovávají stopy zátěže tak výrazně jako boty s několikavrstvou podrážkou. Důležité ve všech případech je hodnotit míru opotřebení spodní části podešve. Měla by být opotřebena rovnoměrně, výrazněji na patě a špici, ale je nevhodné nabízet dítěti botu sešlapanou ze strany nebo rozdílně oproti druhé z páru.
Co si myslíte o ortopedických vložkách pro děti?
Jsou případy, kdy je korekce ortopedickými vložkami vhodná nebo nutná. Záleží to na posouzení ošetřujícího ortopeda. Je třeba mít ale na paměti, že vždy se jedná o pasivní podporu klenby, která by měla být doplněna intenzivní rehabilitací nejen se zaměřením na svaly nohy, ale na celkovou tělesnou posturu, která často skrývá odpověď na nesprávně fungující chodidlo.
Jaké nejčastější chyby dělají rodiče v období základního vývoje dítěte. S čím se v praxi nejvíce setkáváte?
Rodiče? Ve většině případů žádné. Nejvíc se v praxi setkávám se zanedbáním ze strany pediatrů. Nesmíme se na ně za to zlobit, pediatři často nemají ve své ordinaci přes všechny ostatní povinnosti (a není jich málo) a starosti čas, mnohdy ani prostor, u dítěte kvalitně vyšetřit jeho psychomotorický vývoj. Na druhou stranu rodič je laik
a neočekává se od něj důsledná znalost a diagnostika dětského vývoje. Tady je potřeba dobrý přístup se zdravým rozumem, kdy nejsou rodiče přehlceni přemírou nepodložených informací různých diskusních skupin a blogů a v případě přetrvávajících nejasností umí vyhledat odborníka.
Mířila jsem spíše na situace, kdy se ve svém okolí stále často setkávám s případy předčasného posazování, vedení za ruce či stále oblíbená chodítka a hopsadla. Mohou tyto negativně ovlivnit chůzi, správný vývoj nožiček?
V konečném důsledku asi ano, ale to na co se ptáte, se týká především celkového vývoje dítěte a to je mnohem důležitější, i když souvislost s chodidly je s celkovým vývojem nerozlučně spjata. Příroda to velmi dobře zařídila a každá fáze vývoje má své opodstatnění. Nakonec se každý rodič zdravého dítěte dočká jeho samostatného sedu, lezení po 4
i prvních krůčků a opravdu není potřeba nikam spěchat a předbíhat. Opak se nám většinou vrátí zpět jako bumerang a může se projevit v krátkém horizontu
v nesprávném držení těla či nesprávných pohybových návycích.
Jak jednoduše poznám, že má dítě špatné držení klenby a že to mám řešit?
Všimněte si otisku mokrého chodidla na chodníku na koupališti, naslouchejte svým dětem, když si stěžují na bolesti nohou – chodidel, nerovnoměrně sešlapané podešve, vzneste podezření na preventivní prohlídce, navštivte ortopeda…
Jak mohu obecně podpořit správný vývoj klenby u dítěte?
Pokud dítě teprve začíná chodit, tak jej co nejméně obouváme a fixujeme nohu do pevné boty. Necháváme chodidlu maximální prostor pro vlastní vývoj a posílení svalstva nohy.
U větších dětí můžeme běžnou pohybovou aktivitu doplnit o senzomotorické prvky, hmatové chodníčky, koberečky, dodatečnou manuální stimulaci chodidel nebo některé konkrétní cviky na posílení svalstva nohy, které vám vybere váš fyzioterapeut podle toho, kterou svalovou skupinu je potřeba posílit.
Máte pro moje čtenáře nějaký vzkaz na závěr?
Nejdůležitější a neprospěšnější pohybovou aktivitou, nejen pro děti, je pravidelná chůze, botičky a ponožky z přírodních materiálů, u dupaček a ponožek kontrolovat, zda nejsou příliš krátké či úzké, hlídat otlaky a puchýřky. Pravidelně kontrolovat stav
a velikost botiček.
*) Vojtova metoda – je terapeuticko-diagnostický systém, kterým lze ovlivnit nesprávný pohybový vývoj člověka již v raném věku. Vychází z aktivace přesně specifikovaných zón na těle při současném nastavení potřebné výchozí polohy těla. Pravidelně a důsledně opakovaným vyvoláváním správného pohybového vzoru se tento fixuje v CNS a nahrazuje případný nesprávný.
Martin Vala, DiS., dětský fyzioterapeut
Dlouholetá zkušenost ve výzkumu a poradenství
správného vývoje nohou a správného obouvání.
V terapiích vychází ze zákonitostí psychomotorického vývoje dítěte.
Preferuje Vojtovu metodu.
V sočasnosti působí v Dětském rehabilitačním centru Medvídek (www.rhbmedvidek.cz), spolupracuje
s Neobuto, přednáší a pořádá semináře
či konzultace.
A dodatečná rada pro zdravé nožky vašich dětí z pohledu pedikéra:
Základním předpokladem zdravých nožiček je jejich pravidelná hygiena. Zastřihávejte dětem nehty do správného tvaru. Kontrolujte prstíky, meziprstí i chodidla a odhalte tak včas případné problémy způsobené nevhodnou obuví, příliš těsnými či malými ponožkami nebo punčochami. Při výběru ponožek se zaměřte na přírodní materiály (bavlna, len, bambusové vlákno), lépe sají pot.
Pokuste se zahrnout kontrolu chodidel do každodenní péče o vaše dítě.
© Lenka Němcová